POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

 

W NIEPUBLICZNYM ŻŁOBKU I PRZEDSZKOLU

BAŚNIOWY ŚWIAT W GRABÓWCE

 

Polityka ochrony dzieci

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.

Pracownik placówki traktuje

dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa wramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Podstawy prawne:

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)

    • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).

    • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)

    • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).

    • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

    • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).

    • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24

    • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

 

 

 

Rozdział I

Objaśnienie terminów

  1. Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
  2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka,w szczególności jego rodziclubopiekunprawny.Wmyślniniejszegodokumentuopiekunemjestrównieżrodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak wprzypadkubrakuporozumieniamiędzyrodzicamidzieckanależypoinformowaćrodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

 

  1. OsobaodpowiedzialnazaPolitykęochronydzieciprzedkrzywdzeniemtowyznaczonyprzez kierownictwoplacówkipracowniksprawującynadzórnadrealizacjąPolitykiochronydzieci przed krzywdzeniem w placówce.
  2. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

  1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę iw ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. Wprzypadkuzidentyfikowaniaczynnikówryzykapracownicyplacówkipodejmująrozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik [2] do niniejszej Polityki.
  5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik [n1] do niniejszej Polityki.

 

Rozdział  III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

 

  1. W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji (do wyboru) wychowawcy/dyrektorowi placówki.

 

  1. Wychowawca wzywa rodziców/opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
  2. Wychowawca powinien sporządzić opis sytuacji przedszkolnej/ żłobkowej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
  3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
    1. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
    2. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
    3. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

 

  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) kierownictwo placówki powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/ wychowawca dziecka, kierownictwo placówki, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).

 

 

 

  1. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez wychowawcę/pedagoga, członków zespołu, informacji.

 

  1. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

 

  1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez wychowawcę/ pedagoga rodzicom/opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Wychowawca/pedagog informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty”– w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

 

        Pracownicy przedszkola jako placówki oświatowej uczestniczą w

realizacji proceduryNiebieskiej Karty,w tym uprawnieni są do

samodzielnego jej wszczynania.

                       Pracownicy żłobka zawiadamiają przedstawicieli innych użb o konieczności rozpoczęcia procedury, WprzeciwnymraziesłużbąodpowiedniądozawiadomieniaokoniecznościwszczęciaprocedurybędzieOPS.

 

  1. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającymkierownictwoplacówkiskładazawiadomienieopodejrzeniuprzestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  2. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
  3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

 

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik[nr] do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do dokumentów dziecka.

 

  1. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby,które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacji przekazywanych uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

Rozdział IV

Zasady ochrony wizerunku dziecka

 

  1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik [nr] do niniejszej Polityki.
  4. Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  5. W celu uzyskania zgody,o której mowa powyżej,pracownik placówki może

skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

  1. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: krajobraz,publiczna impreza,zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na

Utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

  1. Upublicznienieprzezpracownikaplacówkiwizerunkudzieckautrwalonegowjakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. Pisemna zgoda, o której mowa powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony za rejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie fb w celach promocji.

Rozdział V

Monitoring stosowania Polityki

 

  1. Organ prowadzący placówki jest osobą odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w placówce.
  2. Osoba,o której mowa w punkcie poprzedzającym,jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  3. Organ prowadzący placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki nowe brzmienie Polityki.

Rozdział VI

 

Przepisy końcowe

 

 

Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

 

Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki,rodziców/opiekunów dzieci, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu na tablicy ogłoszeń placówki.

 

Załącznik nr1

Zasada bezpiecznej rekrutacji personelu.

 

 

Za sady bezpiecznej rekrutacji pracowników w Niepublicznym Przedszkolu i Żłobku Baśniowy Świat.

 

  1. Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne.
  2. 2. Pobranie danych osobowych kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym ;

 

3. Placówka powinna otrzymać od kandydata/ki zaświadczenie o niekaralności wydane przez Sąd sąd Okręgowy.

 

Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

 

Załącznik nr2

Zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko

Zasady bezpiecznych relacji pracowników w Niepublicznym Przedszkolu i Żłobku Baśniowy Świat.

 

 

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

 

Relacje personelu z dziećmi

 

Pracownik zobowiązany jest  do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.

 

Komunikacja z dziećmi

  1. 1. W komunikacji z dziećmi należy zachowywać cierpliwość i szacunek.
  2. Nie wolno zawstydzać,upokarzać,lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć

na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.

  1. Niewolnoujawniaćinformacjiwrażliwychdotyczącychdzieckawobecosóbnieuprawnionych,wtymwobecinnychdzieci.Obejmujetowizerunekdziecka,informacjeojego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  1. 4. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych. Można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  2. Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów lub czynienie obraźliwych uwag.

 

Działania z dziećmi

  1. 1. Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywować je angażować. Traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

2.Unikać należy  faworyzowania dzieci.

 

  1. Żadnemu z pracowników nie wolno nawiązywaćzdzieckiemjakichkolwiekrelacjiromantycznychlubseksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficz-nych bez względu na ich formę.

4 Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka(filmowanie,nagrywanie głosu,fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.

  1. 5. Nie wolno pracownikom przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunówdziecka.Niewolnozachowywaćsięwsposóbmogącysugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym,np.kwiatów,prezentów składkowych czy drobnych upominków.

 

Kontakt fizycznyz dziećmi

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiedniewobecjednegodzieckamożebyćnieodpowiedniewobecinnego.Kierujsięnależy zawsze swoim profesjonalnym osądem,słuchając,obserwują ci odnotowując reakcję dziecka,pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

Pracownikowi nie wolno :

Bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.

Dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

 

Załącznik nr3

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w przedszkolu i żłobku Baśniowy Świat.

 Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

 

  1. W działaniach kierować się należy odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
  2. Dzieleniesięzdjęciamiifilmamiznaszychaktywnościsłużycelebrowaniusukcesówdzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.
  3. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca jeśli wyrazili pisemną zgodę na publikację wizerunku dziecka.
  4. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasady:

wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście.

 

Załącznik nr4

Karta interwencji

 

 

 

1. Imię i nazwisko dziecka

 

2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

 

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

 

 

 

 

4. Opis działań podjętych przez pedagoga/psychologa

 

Data

 

Działanie

 

 

 

 

5. Spotkania z opiekunami dziecka

 

Data

 

Opis spotkania

 

 

 

6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

• zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, • wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,

• inny rodzaj interwencji. Jaki?

7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
 

 

 

 

8. Wyniki interwencji: działania organówwymiaru sprawie-dliwości, jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach/ działania placówki/działania rodziców

 

Data

 

Działanie