Diagnoza Projekt Baśniowy Świat

Niepubliczne Przedszkole Baśniowy Świat w okresie od 01.09.2024 r – 30.06.2026 r. realizuje projekt Baśniowy Świat Przedszkolaka – rozwój kompetencji u dzieci uczęszczających do Niepublicznego Przedszkola Baśniowy Świat. Dzieci wezmą udział w kreatywnych i innowacyjnych zajęciach edukacyjnych takich jak: Tancowanki, Baśniowi Odkrywcy, Malowanki oraz Poznajemy zawody.

Tancowanki obejmują zajęcia rozwijające u dzieci motorykę dużą poprzez taniec i zabawy kształtujące koordynację ruchową. Przedmiot zajęć zostanie wzbogacony o treści związane ze złożonością historyczną i kulturową świata. W ramach zadania zostaną zakupione niezbędne pomoce dydaktyczne umożliwiające realizację zajęć w sposób jak najbardziej atrakcyjny i angażujący uwagę dzieci. Przedmiot zajęć będzie obejmował organizację ośmiu interesujących wycieczek jednodniowych. Dzieci odwiedzą instytucje kultury, wezmą udział w spektaklach dedykowanych najmłodszym odbiorcom oraz będą uczestniczyć w pokazach filmowych. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu.

Baśniowi Odkrywcy obejmują zajęcia edukacyjne w ramach których dzieci wezmą udział w zabawach rozwijających ich naturalną ciekawość świata, zostaną zapoznane z tajnikami gry w szachy oraz innych gier logicznych. Zajęcia będą obejmowały tzw. zabawę w czytanie, która będzie miała za zadanie zainteresować dzieci czytelnictwem. Zostaną zakupione odpowiednio dobrane do możliwości rozwojowych dzieci gry logiczne, klocki edukacyjne, innowacyjne pióra do samodzielnego czytania oraz książki edukacyjne. Przedmiot zajęć będzie obejmował organizację pięciu wycieczek jednodniowych m.in. do Uniwersyteckiego Centrum Przyrodniczego UWB, czy do Majątku Howieny na lekcję edukacyjną o tematyce ekologicznej. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu.

Malowanki obejmują zajęcia ogólnorozwojowe, które rozbudzają w dzieciach pokłady kreatywności poprzez oddziaływanie na wszystkie zmysły przy użyciu kolorów, technik plastycznych, faktur materiałów, konsystencji. Zajęcia wpływają na rozwój motoryki małej i dużej, inicjatywności, współpracy w grupie rówieśniczej, a także otwierają dzieci na nowe doświadczenia i są wyjściem poza utarte schematy. Do realizacji zajęć zostaną zakupione m.in. zestawy pomocy plastycznych i zabawki manipulacyjne. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w tygodniu.

Poznajemy Zawody mają na celu zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami, które są najbliższe ich otoczeniu. W ramach poznawania świata zawodów i rynku pracy dzieci spotkają się z przedstawicielami różnych zawodów, którzy opowiedzą o swoich profesjach. W wyniku odbycia cyklu zajęć dzieci poznają własne zasoby i podejmą pierwsze próby odpowiedzenia na pytanie kim chciałyby zostać w przyszłości. Zakupione zostaną m.in. zabawki edukacyjne do odgrywania różnych zawodów. Zajęcia będą obejmowały 8 spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.

 

 

Cel główny projektu obejmuje wsparcie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych u dzieci, które uczęszczają do Niepublicznego Przedszkola Baśniowy Świat z siedzibą w Grabówce poprzez organizację zajęć dodatkowych w przedszkolu do końca 06.2026 r. na terenie gminy Supraśl.

Całkowita wartość projektu wynosi 162 787,50 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich wynosi 138 107,50 zł.

 

 

W Niepublicznym Przedszkolu Baśniowy Świat z siedzibą w Grabówce przeprowadzono w miesiącu październiku 2023 r. diagnozę mającą na celu zbadanie bieżących potrzeb dzieci uczęszczających do placówki. Diagnoza została przeprowadzona z uwagi na to, że Organ Prowadzący placówkę ubiega się o dofinansowanie zajęć dodatkowych wspierających kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne w ramach naboru nr: FEPD.08.01-IZ.00-001/23 organizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.

Diagnozę sporządzono na podstawie wnikliwej obserwacji dzieci uczęszczających do placówki, którą przeprowadzili nauczyciele wychowawcy, Organ Prowadzący oraz rodzice, którzy zgłaszali Organowi Prowadzącemu spostrzeżenia dotyczące potrzeb ich dzieci.

Na podstawie przeprowadzonej diagnozy ustalono następujące potrzeby dzieci stanowiących grupę docelową:

– stwierdzono u dzieci wyraźne zainteresowanie zajęciami rozwijającymi umiejętność logicznego myślenia, które mogłyby obejmować takie aktywności jak: gry logiczne, rozwiązywanie łamigłówek, zabawy logiczne. Powyższe wpisuje się również w zgłaszane przez nauczycieli zapotrzebowanie na organizację dla dzieci w placówce zajęć, które wpłynęłyby na ich problemy z koncentracją uwagi i trudności z pracą w zespole,

– zauważono, że dzieci bardzo chętnie podczas zabaw spontanicznych inicjują zabawy taneczne oraz aktywności z obszaru motoryki dużej. Na podstawie przeprowadzonych obserwacji stwierdzono, iż należałoby uzupełnić w placówce ofertę zajęć dydaktycznych aby umożliwić dzieciom rozwój umiejętności z zakresu edukacji muzycznej, tanecznej w połączeniu z ogólnym rozwojem związanym z motoryką dużą,

– nauczyciele wychowawcy zgłaszali wyraźną potrzebę organizacji dla dzieci zajęć ogólnorozwojowych które wpłynęłyby na niezwykle ważne z perspektywy dalszego rozwoju dzieci umiejętności uniwersalne: umiejętność uczenia się, kreatywność, inicjatywność,

– stwierdzono również, że dzieci w szerokim zakresie używają urządzeń technologicznych np.: tablety itp. Pomimo zalet z płynących z korzystania z nowoczesnych technologii, jednoczesne niewystarczające korzystanie dzieci z literatury wpływa na to, że słownictwo którym się posługuje ponad połowa dzieci jest ubogie, maja one trudności z wyrażeniem swoich myśli. W związku z powyższym zauważono potrzebę organizacji zajęć, których elementem będzie zainteresowanie dzieci literaturą dziecięcą,

– zauważono konieczność wzbogacenia zajęć dydaktycznych o ciekawe z perspektywy dzieci w wieku przedszkolnym pomoce dydaktyczne. Nauczyciele na podstawie obserwacji dzieci wskazywali, że zajęcia podczas których wykorzystywane są interesujące, innowacyjne pomoce dydaktyczne angażują uwagę dzieci w znacząco wyższym stopniu w porównaniu do zajęć bez użycia ww. pomocy,

– z przeprowadzonej diagnozy wynika również potrzeba organizacji dla dzieci zajęć o tematyce preorientacji zawodowej, aby wykorzystać naturalne zainteresowanie dzieci tematyką zawodów w świecie dorosłych. Przewidziane w projekcie zadania stanowią odpowiedź na zidentyfikowane w diagnozie oczekiwania i potrzeby potencjalnych uczestników projektu.

Diagnoza została zatwierdzona przez Organ Prowadzący.

Kamila Kmita

Organ Prowadzący

Grabówka, dnia 31.10.2023 r.